Traditionelt kaldes afsnittet Mark 2,1-11 vist »Helbredelse af den lamme mand« el.lign., og en lam mand bliver jo virkelig helbredt. Men spørgsmålet er om det er den helt rigtige overskrift. For det første forsvinder den handlende ud af billedet ‒… Læs resten
›Menneskesønnen‹, som er en betegnelse der bruges to gange i Markusevangeliet kapitel 2 om Jesus, rummer en dybde man nemt kan overse hvis man ikke undersøger betegnelsens gammeltestamentlige baggrund.
Menneskesønnen i Mark 2
Markusevangeliet kapitel 2 rummer fire afsnit der… Læs resten
Som i al god litteratur lønner det sig at se på hvordan hovedpersonerne omtales (og tiltales). Forskellige betegnelser betyder naturligvis ikke at der i virkeligheden er forskellige forfattere bag fx en roman, men i god litteratur er det bevidste valg af forfatteren til gavn for fortællingen ‒ og dermed læseren. Sådan er det også med betegnelsen »Herren« i Markusevangeliet 1,2-3. »Hvem er Herren« er et godt spørgsmål at stille til Markusevangeliet.
Der er for tiden igen en diskussion, om den kristne Gud og islams Gud er den samme.
Jesus sagde: “Jeg og Faderen, vi er ét” og “Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig”… Læs resten
Darwin og udviklingsideen
Charles Darwin var ifølge en artikel i Kristeligt Dagblad 11. juli 2007 ikke “antireligiøs.” Han støttede kristent missionarbejde. Striden stod “kun” om, hvor vi mennersker kommer fra. Skabelse – eller en proces, som har taget millioner af… Læs resten
Apostlen Johannes og Den augsburgske Bekendelse
“Guds Søns blod renser os fra al synd” (1 Joh 1,7).
“Ligeledes lærer de, at Ordet, det er Guds Søn, har påtaget sig menneskelig natur i den salige Jomfru Marias liv, så at der… Læs resten